tree restuarnet 10

שמונה דברים שגילינו היום באינטרנט, 16 לינואר 2016

1911

לגור בפריז , מבט מבחוץ פנימה

מקור וקרדיט לצילום התמונות : New York-based photographer Gail Albert Halaban

התפרסם בניו יורק מגזין ,

from within in a house 6

Dinner and Business Meeting

Dinner and Business Meeting

Cat

Cat

, Dog on Bed

, Dog on Bed

Doing Dishes

Doing Dishes

 

Detail Bedtime

Detail Bedtime

 לגור בפריז , מבט מבחוץ פנימה

Source and credit :  New York-based photographer Gail Albert Halaban

מכוניות  , עיצוב המוצר , 1934 

השפעת סגנון האמנותי אר-דקו על עיצוב מכוניות בשנות השלושים של המאה הקודמת

מקור השם בתערוכה הבינלאומית של האמנות הקישוטית המודרנית התעשייתית (Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes), שהוצגה בפריז בשנת 1925. מקור הסגנון לקוח מהקפדת יתר בפרטים המצויים באר נובו והדגשתם. סגנון האר דקו כלל רפרטואר עשיר של עיטורים גאומטריים ושל עיטורים השאובים ממגוון רחב של מקורות השראה כמו עולם האדריכלות, עולם האופנה, הבלט הרוסי ותרבויות קדומות, בהן מצרים העתיקה והמזרח הקדום. סגנון האר דקו הושפע גם מזרמים אוונגרדיים באמנות כמו קוביזם,קונסטרוקטיביזם, פוטוריזם. השפעתם של זרמים אלה ניכרת בהפשטה ובפירוק של מוטיבים גאומטריים ובאנרגיה הדינמית של מילון הצורות. האר דקו החל להתפתח לאחר מלחמת העולם הראשונה, עם הרצון של האנשים לרהיטים, תכשיטים ואביזרים דקורטיביים, שיהיו מודרניים, פונקציונליים בעלי קווים זורמים ובעלי מראה תעשייתי. רוב המעצבים בחרו להשתמש בחומרים לא רגילים כמו פלדה, עצים יקרים ושיש, ודחו על הסף את החומרים הסטנדרטיים באותה תקופה. האר דקו התפתח במספר תחומים: אדריכלות, ריהוט, מוצרי חרס, זכוכית ותכשיטנות.

אר דקו – ויקיפדיה

1934 Voisin C15 Saloit Roadster

1934 Voisin C15 Saloit Roadster 2

 

1934 Voisin C15 Saloit Roadster למידע נוסף : 1934 Voisin C15 Saloit Roadster – Supercars

1939 Bugatti type 57C

1939 Bugatti type 57C

 Bugatti 57SC Atlantic Diecast Model

DSC_0002

0208_09zoom+1938_bugatti_type_57sc_Atlantic_coupe+left

1934-packard-eight-5

1934-packard-eight-5 2

1934-packard-eight-51939 Graham Model 97 Sharknose1938 Graham Model 97 Sharknose

1940 Ford Deluxe

1935 Rolls-Royce Phantom art deco

ראה גם : 25 Stunning Art Deco Cars

 

המסעדה התלויה על העץ

בעיר אוקלנד בניו-זלינד פועלת מזה כמה שנים מסעדה איכותית התלויה כולה על עץ . המטבח נמצא על הקרקע , אך הסועדים מטפסים באמצעות גשר עץ למרומי ענפי העץ שם תלויה המסעדה .

Designed by Pacific Environment Architects

tree restuarnet 10tree restuarnet auckland 4tree resturant 6tree restuarnt 8tree restuarnt 12

קצת ממראות החורף בעולם

מישיגן , ארה"ב

22 מעלות מתחת לאפס

החורף (דצמבר-פברואר) קשה מאוד. לאגמים באיזור יש השפעה חיובית על האיזור, אך הם עדיין לא מונעים את הסופות והקור באיזור.

קור מקפיא ועם רוחות המצליפות בפנים כמו מחטים הננעצות בעור.

winter 102winter 2015winter barn 22winter barn 44winter 200000winter bridgewinter frozen carwinter tree

snow 2015שיקאגו בלילה קר , הכל קפוא גם הים

chicago in a winter night

chicago 2

פיסול, קרמיקה, גילוף מעץ ומסיכות אפריקאיות

הפסלית  ואמנית  הקרמיקה הבריטית Tanya Russell

Tanya Russell

האמן Marc Perez

Marc Perez 2Marc Perez 4

מסכה אפרקאית מגולפת המאה ה19 , מוזיאון הלובר פריז

sculpture mask louvre  מסיכה אפרקאית , גאבון , אפריקה , המאה ה18 

africam mask gabonafricam mask 4

 מסיכה אפריקאית המאה ה19, מאלי

african mask mali

african mask mali 2

" מכל העברים קפצו אל הכיכר גברים במסכות ססגוניות. מסכה איננה רק כיסוי פנים, אלא חלק מתלבושת שלמה, העשויה מקלעות חבלים וקש צבעוניות, מעוטרות בקונכיות פי הכושי, ולעתים ניצבת על כלונסאות גבוהות. המסכות הן דמויות של בעלי חיים מיתיים שנטלו חלק באירועי הבריאה. ריקוד המסכות מתפתל ומזכיר את דרך התקדמותו של הנחש, לבה " ( דבי הרשמן ונפתלי הילגר) 

african masks mali full 44444

african masks 4 full man

african masks mali 120

dogon masks in full swing

הופעתם של פריטים אפריקנים "פרימיטיבים" באירופה, בהם מסכות פולחניות שונות, החל מן המאה ה-19, הייתה בעלת השפעה רבה על האמנות האירופית. אצל הצייר פבלו פיקאסו, לדוגמה, ניתן לראות השפעה בולטת של האמנות הפרימיטיבית בכללה ושל מסיכות בפרט. בציור המפורסם "העלמות מאביניון" מופיעות חמש דמויות נשיות כשפניהן הן כפני מסיכות אפריקאיות שאותן ראה פיקאסו במוזיאון הלובר.

רקע אתנוגראפי 

מסכות אפריקאיות – הכוח מאחורי המסכה – – מסע אחר

"המסכה שבינינו": מסכות אפריקאיות בתערוכת אמנות חדשה |

 

ואם כבר הגענו לארץ שבטי הדוגון במאלי , אפריקה , הנה כמה צילומים של הכפרים הטיפוסיים שם:

dogon mali architucture 1dogon village 2

דתם של הדוגון היא אנימיסטית והם שימרו מספר אתרים של אמנות סלע שיצרו קודמיהם, אך בד בבד פיתחו ארגון חברתי ודתי שהתבסס במידה רבה על מאפיינים אדריכליים ייחודיים. כפריהם תוכננו בדמותו של ה"נונו" (Nono) המיתולוגי, ממנו התפתחו כל היצורים:

  • בתחילתו של כל כפר הוקם ה"טוגו-נה" (Togu-Na) שמשמעו "המקלט הגדול", ואשר שימש את כל הגברים כמקום כינוס לעיסוק באמנות ובעיקר לדיונים. הטוגו-נה הוקם בצפונו של הכפר העתידי וייצג את ראשו של הנונו. המבנה הוא למעשה סככה שעל עמודיה פסלי דמויות.
  • ה"ג'ינה" (Ginna) או "בית המשפחה הגדול", מייצג את חזהו של הנונו. המבנה כולל בדרך כלל שתי קומות ולו שתי דלתות. חזיתו חסרת חלונות אך היא מעוטרת בסדרה של שקעים שבהם פסלי גברים ונשים המייצגים את הדורות המתמשכים. המבנה כפול בדיוק בגודלו מבתי הכפר הרגילים שמסביב לו ושלהם קומה בודדת.
  • עבור נשים בתקופת הווסת יוחדו שני "בתי נשים", ולעתים רק אחד, אשר סימלו את ידיו של הנונו.
  • אסמי הכפר עגולים או רבועים ושונים בגודלם לפי זהות בעליהם. ממדי אסמיהם של הגברים מגיעים ל-6 "קוביט" (כ-2.70 מטר) שכן הספרה "3" וכפולותיה מייצגת את המין הגברי; בעוד שאלה של הנשים הם באורך של 4 קוביט (כ-1.80 מטר). הספרה "2" מייצגת את המין הנשי.

 בצילום למטה : דלת עץ טיפוסית באחד מכפרי הדוגון במאלי 

dagon village ancient door

בני הדוגון, המונים כיום כ-240 אלף נפש, הקימו לאורך שרשרת המצוקים, שאורכה כמאתיים קילומטר, קרוב לאלף כפרים. סלעי הענק, המפרידים בין הרמה הגבוהה ונהר הניז'ר (Niger) הסמוך, הגנו עליהם מאות שנים מעליית ממלכת סונגהיי (Songhai) שביקשה להמיר את דתם, מסוחרי העבדים של ממלכת מוסי (Mossi), ומלוחמי ממלכת הטוקולור (Tukulor).

בעידן הקולוניאלי, במהלך המאה ה-20, כאשר נכבשה אפריקה המערבית על ידי הצרפתים, החלט להגיע למערב יצירות האמנות המרהיבות של בני הדוגון שעוררו סקרנות בקרב אספנים וחוקרי תרבות. בשנת 1931 הגיעה לארצם המבודדת משלחת של אנתרופולוגים צרפתים, ובראשה מרסל גריאול, שספרו הידוע, "שיחות עם אוגוטמלי", הפך לרב מכר. אוגוטמלי, אחד מזקני הכפר סאנגה (Sanga) שבו התגורר גריאול, לימד אותו כי כל ההיבטים השונים של החיים בארץ הדוגון – יצירות האמנות, הארכיטקטורה, מבנה הכפרים, החקלאות, היחסים החברתיים והטקסים – קשורים למיתוסים העוסקים בבריאת העולם, במאבקם של כוחות הכאוס והסדר, ובמקומו של האדם בשמירת ההרמוניה ביניהם. האנתרופולוג הנודע נפטר בפריז, אך סמוך לכפר זה, שמשמעות שמו היא "תכשיט", הציבו בני הדוגון לוח אבן המציין את המקום בו נחה רוחו.

ראה גם : ד"ר גילי חסקין , ארץ הדוגונים במאלי: עשה לך פסל וכל תמונה – חופש

dogon village 3

· · · · · · · ·

תגובות

  • היי עמי
    כרגיל מעניין ומסקרן.
    אני תמיד שואלת את עצמי איך נראים הבתים מבפנים.
    במיוחד אהבתי את הכתבות על המסכות.

    נוני ירון 16 בינואר 2016 16:23

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.